07 augusti 2009

Jodå

Jodå, en hel del är faktiskt ordnat i trädgården, trots att det inte synts här.

Elegantissiman, Cornus alba 'Elegantissima' är planterad. Jag har grävt för ytterligare en druvfläder, Sambucus racemosa, men den är fortfarande inte i jorden. Förmodligen kommer jag komplettera med en grupp med en eller ett par hemmasådda rödbladiga smällspireor, Physocarpus opulifolius 'Diabolo' och en forsythia. Jag tycker att det är så vackert när det blommar gult på våren mot rött bladutspring.

Jag har varit vid stugan och grävt upp ca 20 kassar med växter.

Den lilla rabatten vid uthusgaveln såg bara rörig ut. Jag har flyttat bort en del växter därifrån och har ersatt dem med sju tämligen rejäla hostor och en del lungört, Pulmonaria, som jag tog med från stugan. Några sibiriska nunneörter, Corydalis nobilis, ska få stå kvar liksom en och annan engelsk vallmo, Meconopsis cambrica, och några gulblommiga aklejor, Aquilegia vulgaris.

Några brunnävor, Geranium phaeum - som såddes för att vara vita, men som snarast ser ut som 'Samobor' - och ängsnäva, Geranium pratense 'Splish Splash', har jag satt under Astrakanen, liksom rosa bergkörvel, Chaerophyllum hirsutum 'Roseum'. Hasselörten och två Arum, som jag flyttat från uthusgaveln, står under druvflädern. Ormöga, Omphalodes verna, är satt under körsbärsbenveden. Två sibiriska nunneörter från uthusgaveln är satta i Nevadagruppen. I rödvita gruppen har jag fyllt på med mer lungört, Pulmonaria, lite olika arter och sorter. Gul sockblomma, Epimedium versicolor 'Sulphureum', står vid skogsolvonet och Elegantissiman. Spetsmössa står, liksom de tidigare planterade, i Nevadagruppen. Anagrambräckan, Tellima grandiflora, står under körsbärskornellen, Cornus mas.

Med hem från stugan kom också en liten katsura, Cercidiphyllum japonicum, ett litet gullregn, vad jag tror vara två små aronior, Aronia melanocarpa, samt en pärlemorrönn, Sorbus vilmorinii, som var avklippt av misstag, men som verkar skjuta nytt och därför fick följa med hem.

Gullregnet står invid övre grindstolpen, i änden på syrenhäcken, och ser verkligen inte särskilt glad ut. Katsuran har jag satt mellan Nevadagruppen och pärlhagtornet. Aroniorna sätter jag förmodligen i det som ska bli hönsgård, tillsammans med en fläder, en druvfläder och en ginnalalönn. Var jag ska sätta pärlemorrönnen har jag ingen aning om.


En nässelklocka, Campanula trachelium, som såddes för att bli vit står och blommar blått i min rosa-vita rabatt på framsidan. Den måste flyttas.

2 kommentarer:

  1. Jösses, du har verkligen inte legat på latsidan! Tänker du prova att göra saft av aroniabären? Jag har en flaska sånt i kylen, har för mig att det ska vara rätt nyttigt. Fast jag är ingen storkonsument av saft...

    SvaraRadera
  2. Ja, så småningom har jag nog tänkt att försöka använda bären. När det kommer några. Jag har tänkt plantera en bit aroniahäck också, för att gränsa av köksträdgården. Jag måste försöka få till lite rum i detta plattplatta, men jag får börja med att rama in själva trädgården.

    SvaraRadera