25 augusti 2009

Nää!

Tanken var ju god, det tycker jag fortfarande. Men resultatet blev ju allt annat än lyckat. I den stora rundeln runt flaggstången sådde jag i år blåklint, kornvallmo, prästkrage, korn, speltvete, skruvlosta och några andra anuella gräs. Det blev inte bra.

Osedvanligt misslyckad rabatt. Den ser dessutom
betydligt
mindre ut än i verkligheten på denna bild.

Prästkragarna kom aldrig upp - i alla fall gick de aldrig i blom. Blåklinten blev helt dominerande. Vallmon, de flesta, för låg. Och gräset syns liksom inte. Dessutom är skatorna där hela tiden och rycker korn och stökar till hela rabatten så att den ser alldeles spretig ut.

Förra året hade jag blåklint, ringblommor och krasse. I mitten hade jag satt småblommiga vita och röd-brun-orange solrosor, men de kom aldrig upp. Det blev inte alls så tokigt. Såpass bra, faktiskt, att folk stannade och tittade på rabatten då de gick förbi. I år har jag då inte sett någon stanna. Nå ja, bättre lycka nästa år!

Blåklint och kornvallmo - och en del annat som inte syns

Fast var ska jag ha nästa år? Det måste ju vara något tämligen lättodlat och säkert. Jag hade en fundering på solrosor. Inte för att jag egentligen är så överdrivet förtjust i solrosor, men för att det kunde se häftigt ut med en såpass stor rabatt där solrosorna alla vänder ansiktet mot solen, och för att det skulle vara häftigt med så mycket frö till småfåglarna. Kanske en krans med snokört längst ut, för de drar till sig så mycket bin och humlor. Njae, jag vet inte. Men jag har ju ett tag på mig att fundera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar