10 augusti 2009

Flytta, flytta, flytta

Två Allium stod plötsligt och blommade rosa i min blå rabatt. Jag misstänker att det är berglök (Allium oreophilum) och prärielök (Allium cernuum). Jag får flytta fram dem till den rosa-vita rabatten.

Allium oreophilum

Allium cernuum

Det har varit otroligt mycket flugor på mina blommor denna sommar - inte blomflugor, utan "vanliga". Det sitter, som synes, tre stycken bara på prärielöken. Stjärnflockorna har varit alldeles fulla.

Vid besöket hos Pappa förra helgen fick jag med mig vita och rosa höstflox (Phlox paniculata), gul rudbeckia (jag är lite osäker på art, möjligen strålrudbeckia; jag får kolla upp det), några plantor vita smultron och några tussar oregano. Oreganon och rudbeckian är i jorden, de andra har jag inte orkat ta mig an, det krävs ju så jäkla mycket omflyttningar för att få plats med nytt. Nå väl, jag har flyttat bak den blå mjölkklockan som stod i rosa-vita rabatten, på dess plats ska jag trycka in några vita hässleklockor och där hässleklockorna står ska höstfloxen in. Pust!

(Och som vanligt får jag ett spel på formateringen. Det ser INTE ut som på förhandsgranskningen, kan jag säga, och inte ens på den går det att få de avstånd man vill mellan text-text och text-bild. Blä!)

2 kommentarer:

  1. Mycket vackra blommor, båda två! Oregano växer som ogräs i min trädgård, den skulle jag vara försiktig med att ta in.

    /Tine

    SvaraRadera
  2. Tine: Jag har den i en pallkrage med stora gräsmatteområden runt om (än så länge). Förhoppningsvis förhindrar det alltför intensiv spridning. Vill gärna ha den i mitt lilla kryddland, i sht för fjärilar, bin och annat trevligt :)

    SvaraRadera