24 augusti 2009

Lusthus

På husets baksida (norr) och åt öster så sluttar marken. På baksidan blidar slänten en bra pulkabacke för små barn. På östsidan ligger syrenhäcken i nivå med huset, och bakom häcken sluttar det ut mot den lilla gräsbevuxna vägen. Men åt nordost sluttar det ner mot… tja, oanvändbar mark, skulle jag vilja påstå. Där har vi nu börjat tippa all grässvål, all sand och allt annat som blir över när vi gräver ut för häckar, träd, buskar och rabatter. Utfyllnaden kommer så småningom att bli stor nog för ett lusthus. Utsikten är väl kanske inte så där helt fantastisk, med carporten åt norr och hus och trädgård åt väst. Men åt söder ligger syrenhäcken och österut ligger en hästhage, följt av ett fält och i fonden skogsbrynet.

För att de ska funka stilmässigt med huset, så tror jag att det krävs ett falurött eller vitt lusthus, och då väljer jag ett vitt. Ett sådant här, kanske, från
Tolsta fritid


Jag får väl plantera buskar, träd eller höga perenner som skymmer den mindre vackra utsikten. Eller sätta i färgade glasrutor åt det hållet. Jag är, i sanningens namn, rätt svag för blyinfattat färgat glas och det ljus det ger.

Jag har hela tiden haft drömmar om några gamla stolar, ett gammalt bord och ett skåp med udda snapsglas och några karaffer med hemkryddat brännvin. I det här lusthuset är det fast inredning. Det utnyttjar utrymmet bättre, förvisso. Men det primära syftet är ju inte att knö in mesta möjliga antal personer, utan att kunna sitta där ensam eller med Älsklingen och se ut över nejden eller läsa en bok och dricka en kopp kaffe eller ett glas calvados.

Jag vill ha många mjuka kuddar, vackra plädar, en ljuskrona med mycket tingeltangel, ljuslyktor och en vas med doftande blommor.

Nå ja, det är år kvar innan det kan bli aktuellt. Men drömma kan man ju alltid.

1 kommentar: