14 augusti 2009

Grävt

Jag tog mig i kragen och grävde lite till för granhäcken. Nu är grässvålen borta på 4/7 av av de 20-23 metrarna. Jag vet inte varför det tar emot så. Jag brukar normalt vara outtröttlig när jag gräver.

Matjorden når, till min förvåning, betydligt djupare där nere vid nedre staketet, där granhäcken ska stå, än där jag tidigare grävt. Mina misstankar om att det tidigare varit åkermark bekräftades av Älsklingen, som håller på att läsa in sig på byns historia och har bra koll på både det ena och det andra. Jag räknar med att det kommer att räcka med att jordförbättra och att jag inte kommer behöva forsla bort en massa sand.

Överbliven grässvål, sand, jord och annat tippar vi annars i en slänt, ner till ett lägre parti, som i nuläget i princip är oanvändbart. Jag hoppas att bygga ut tomten - det som känns som tomten - så att vi så småningom kan placera ett litet lusthus där.

Pionfluff

En av de få befintliga växterna då vi flyttade in var denna pion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar