21 augusti 2009

Grävt för gran

Jodå, nog är det färdiggrävt för granhäcken. Ja, alltså... grässvålen är borta. Det är det tyngsta jobbet. Naturligtvis ska jag jordförbättra och plantera granplantorna också, och det kommer - förvisso - att kräva mer grävning. Eftersom jag varit sjuk sedan i söndags och sjukskriven från idag, har jag inte orkat fortsätta denna vecka. Det blir nog tid för det med.

När jag pratar om häcken så gör jag det oftast i 7:e-delar. Detta för att staketet utanför består av sju sektioner fästa vid stora stenstolpar. Varje 7:e-del ska berikas med en säck gödslad torv, en säck barkmull och en skottkärra stallgödsel, hade jag tänkt.

Sedan gäller det att vårda häcken ömt. Välskötta, täta, fint klippta granhäckar är nog de vackraste häckar jag vet. Och vanskötta, förvuxna är förmodligen det fulaste.

Jag planerar att släppa häcken till 1,80-2 meter. Den ska få bli ungefär 1 meter bred. Jag tänker ta hjälp med klippningen, i alla fall i början.

Tomten kommer sedan att ramas in så här:
Norr - stor gran, granhäck, carportens öppna kortsida
Öster - carportens långsida, en kort bit uppvuxen syrenhäck, uthuset
Söder - korta biten av uthuset som är byggt i vinkel, grannens syrenhäck
Väster - ovan grinden: syrenhäck, nedom grinden: stor björk, ett blandat buskage, stor gran

Låter det rörigt? Jag tror att det kan bli bra. Med detta hoppas jag på ett bättre mikorklimat och en sänkning från zon V till zon III-IV.

Stjärnflocka och rosa näva funkar bra ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar