20 juli 2009

Och ytterligare ett

Jag har nu planterat en vanlig druvfläder, Sambucus racemosa mellan och bakom den röd-vita gruppen och Nevadagruppen. Bredvid den står en körsbärsbenved, Euonymus planipes. Mellan pärlhagtornet och mandarinrosgruppen, och framför de vita syrenerna, står en vingad benved, Euonymus alatus. Långt bak, mellan mandarinrosgruppen och astrakanen står en körsbärskornell, Cornus mas.

Åbrodden, de vita rudbeckiorna och en av gilleniorna är planterade. Den ena glömde jag, fånigt nog, och orkade inte gå ut igen och göra klart, för det var så mycket mygg och knott.

En helpallkrage (bestående av två på höjden) är satt på plats och jordfylld i väntan på att jag ska köpa kryddväxter.

Idag var jag och Lillebrodern på Bäsna trädgård och köpte:


  • 4 flocknäva, Geranium macrorrhizum 'Spessart', som - delade till 8 - står som marktäckare i mandarinrosgruppen.

  • 3 biokovonäva/liten flocknäva, Geranium x cantabrigiense 'Biokovo', som står under den vingade benveden.

  • 2 vita höstvädd, Cephalaria caucasica 'Alba', som ska stå i verandarabatten.

  • 2 blodtopp, Sanguisorba officinalis, också verandarabatten.

  • 1 rabarber, 'Victoria'


När jag kom hem plastade jag två halvpallkragar, och den ena planterade jag rabarbern i. Sedan planterade jag ett skogsolvon, Viburnum opulus, bortom astrakanen.


Det myckna regnandet gick hårt åt stackars Aïcha



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar