02 april 2010

Bofinkar

Långfredag. De första bofinkarna har kommit. De går under häggen och pickar tillsammans med domherrarna. Det ser lite avigt ut. Där går några koltrastar också. Jag minns hur besviken jag blev när jag insåg att de är flyttfåglar här uppe. Mina älskade koltrastar! Eftersom vintern kom så sent, var det dock några som dröjde sig kvar. Jag har försökt lägga ut russin till dem - det älskade mina koltrastar i Vårby Gård - och lite annat, men jag har inte riktigt fått dem att komma, mest skymtat dem. Nu är de i alla fall här. Bättre sent än aldrig.

Under schersminen sticker två små lökar upp. Persisk blåstjärna, Scilla mischtschenkoana, den var först i fjol också, därför kompletterade jag med fler i höstas.

De här är dock inte mina, utan bilden har jag tjuvlånat från Wikipedia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar