05 april 2010

Man blir säll av att så

Annandag påsk. Grått och ruggigt. I förmiddags snöade det.

Jo då, nog sår jag, även om jag är senare än någonsin i år. Jag hinner inte dokumentera bara.

Hittills är 120 krukor färdiga och utställda under de (förhatliga) sibiriska ärtbuskarna vid tvättstugugaveln, dock inte 120 sorter. Tidigare har jag nästan alltid bara sått en kruka av varje sort, men nu behöver jag många av vissa växter, i synnerhet det som ska ner i "prärierabatten" och de små kuddiga nejlikor som jag har tänkt ska bli något av karaktärsväxt som kantväxt i trädgårdens övre, lite gammaldags del. Jag har också sått tio krukor krollilja. Jo, det lär ta tid innan de blommar, men tid är ju det enda vi har - påstår Bodil Jönsson i alla fall.

Således är alla fröer från Konnässörsklubben och alla från STA, såväl första som andra omgången, i jorden, liksom lite gammalt och lite egenskördat, bland annat ängsvädd, åkervädd och grekisk vädd. Jag älskar vädd.

Nu måste jag ta mig i kragen och skicka efter resten från Impecta, Rara Växter och Lindbloms frö.

En vacker dag kanske det finns något ute i trädgården att fota - förutom snö och några leriga gångar, vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar