08 april 2010

Mässan

Trädgårdsmässa i Stockholm för första gången på många år. Så då rabblar vi inköpen - bara de strikt trädgårdsanknutna.

Saintpaulior
¤ Rob's Pewter Bells
¤ Brazo's Belle
¤ Rainbow's Neon Electra
¤ Rainbow's Quiet Riot
¤ Prancing Pony
¤ Frosty Spring

Tre gamla kärlekar och tre nya. När jag kom hem insåg jag att jag ju faktiskt har Rainbow's Neon Electra kvar. Jag vet inte vad jag tänkte på.

Hoyor
¤ Hoya lanceolata ssp lanceolata
¤ Hoya longifolia
¤ Hoya thomsonii

Jag valde mest för bladen, och att de var lite billigare. Då räknar jag med att de är vanligare och mera lättskötta. Jag är verkligen ingen konnässör när det gäller porslinsblommor.

Potatis
¤ Highland Burgundy Red
¤ Anya
¤ Charlotte
¤ Maris Peer

Larsviken hade hur mycket som helst att välja på. Ho ho, det blir till att gräva potatisland!

Rhododendron
¤ Rhododendron brachycarpum
¤ Rhododendron smirnowii x roxianum

Små pluttiga fröplantor för 20 kronor styck, från Rhododendronsällskapet. Man måste ju prova!

Fuchsior
¤ Lechlade Magican
¤ Flash
¤ President George Bartlett
¤ Our Ted
¤ Straat Kobe

Jag skulle egentligen inga ha själv, men Far ringde och bad mig handla åt honom. Och då blev jag plötsligt sugen. Det var så länge sedan jag hade fuchsior, och egentligen är det ju en gammal favorit. Det blev en konstig och helt ogenomtänkt blandning. Nå ja, jag ska beställa fler från Rockdala.

Fröer
Jag vann en påse buskpionfröer, Paeonia suffruticosa, från STA, trots 3 fel i tävlingen, ha ha.

Från Blomstervännerna köpte jag:
¤ Acer palmatum, japansk lönn, rödbladig.
¤ Anemone multifida, flikanemon, röd.
¤ Baptisia australis, färgväppling - ja, flera!
¤ Campanula trachelium 'Faichem Lilac', nässelklocka, vit med lila inslag.
¤ Dianthus deltoides 'Arctic Fire' - backnejlika, vit med röd mitt - ja, jag behöver flera!
¤ Diantus deltoides, hybrid, cerise
¤ Fritillaria pallidiflora, blek klocklilja.
¤ Glaucidium palmatum, lunddocka.
¤ Glaucidium palmatum 'Album', lunddocka, vit.
¤ Helenium autumnale, solbrud, orange
¤ Lychnis coronarius 'Angels Blush', purpurklätt, vitrosa.
¤ Paeonia veitchii, rosenpion. Jag var orolig att KD inte fått sina frön, så jag tog det säkra för det osäkra. Hon hade fått dem. Någon som behöver?
¤ Podophyllum hexandrum, indiskt fotblad.
¤ Stachys officinalis, humlesuga.

Från Rara Växter köpte jag några påsar, som jag ändå tänkt beställa, men som var billigare till mässpris. Jo jo, den snålheten!
¤ Aquilegia vulgaris, akleja 'Nora Barlow'
¤ Aquilegia vulgaris, 'Snowballs'
¤ Aquilegia vulgaris, 'Petticoat'
¤ Eschscholzia californica 'Rosa Romantica', sömntuta

Galen? Jag???

1 kommentar:

  1. Galen? Absolut inte.
    Fullt normal, skulle jag vilja påstå.
    ;-)
    /Tine

    SvaraRadera