28 mars 2010

STA


Jag brukar inte få mer än ungefär hälften av mina förstahandsval från STA, så även i år. Jag har fått elva. Och nu, som först, inser jag att jag bara fått 19 påsar och inte 20. Det skulle förvisso kunna vara så att jag fått 20 och råkat slänga en, men jag hoppas att det istället är STA som gjort en liten miss, för då kommer i alla fall den där fröpåsen någon till nytta och glädje.

Acer griseum. Kopparlönn. Hoppas, hoppas att jag lyckas. Jag törs inte riktigt köpa ett. Härdigheten är tveksam här uppe. Men trädet är ju så vackert. Vilken bark!

Angelica gigas. Rödkvanne. Imponerande sak!

Baptisia australis. Färgväppling. Underbar blå färg.

Decaisnea fargessii. Narrbuske. Skojig med sina blå ärtskidor.

Glaucidium palmatum. Lunddocka. Ska också ner i woodlandet.

Helictotrichon sempervirens. Silverhavre. Gräs är underbart vackert. Bara inte gräsmattor.

Hemerocallis esculenta. En slags daglilja. Felbeställning. Skulle vara en H. citrina.

Magnolia sieboldii. Buskmagnolia. Den häftigaste av alla magnolior. Med lite zonhöjande åtgärder ska den gå att odla här. Har jag bestämt.

Mahonia aquifolium. Vanlig hederlig mahonia. Den ska ner i woodlandet.

Meconopsis 'Lingholm'. Blå bergvallmo. Till woodlandet.

Molinia caerulea 'Transparent'. Jättetåtel. Underbart gräs med skira vippor.

Paeonia veitchii, mörkröd. Rosenpion - fast mörkröd då. Jag undrar lite hur mörkröd den egentligen är. Jag har aldrig sett någon röd rosenpion. Inte ens på bild.

Paris quadrifolia. Ormbär. Jag älskar ormbär! Till woodlandet.

Potentilla alba. Vit fingerört. Jag ska ha den som marktäckare.

Prunus serrula. Glanskörsbär. Underbart träd med den vackraste av stammar. Jag bara måste ha en sådan stam att klappa på.

Rheum palmatum 'Rubrum'. Flikrabarber med stora rödgröna blad. Jag vet att jag hade tänkt den i någon kombination, men jag har glömt. Jag antar att jag har antecknat det någonstans.

Sidalcea candida. Vit axmalva. Kan nog funka lite varsom.

Thalictrum speciosum. Någon gång, någonstans har jag sett en fantastisk bild på denna ruta. Nu är det bara den här närbilen jag hittar, som ser någorlunda tilltalande ut, när jag googlar. Ack ja! Den ska stå i min blå rabatt - ja, den som inte är blå.

Tulipa sprengeri Sommartulpan. En liten röd, ljuv vildtulpan. Mycket söt, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar