26 mars 2010

Konnässörsklubben


Från Konnässörsklubben har jag fått 11 påsar. Jag minns inte riktigt hur många jag beställde. Det är möjligt att någon av sorterna var slut. Temat i år var ’Träd och buskar’. Det tackar vi för!

Två sorters oxbär har jag beställt, stort blodoxbär (Cotoneaster fangianus) och mekongoxbär (C. elatus) Den senare har okänd härdighet och har knappt odlats alls i landet. Jag tänkte agera provodlare :) Oxbär är ju trevliga med sina vackra höstfärger. Jag funderar på att ha dem i slänten ned mot carporten. Om jag får upp dem, vill säga.

Två sorters benved, tokyobenved (Euonymus hamiltonianus ssp sieboldianus) och amurbenved (E. macropterus). Ja, jag är ju tokig i höstfärger och få har väl häftigare än benvedar, både på blad och frukter. Och det är ju alltid kul med sådant som är lite ovanligare. Vingad benved och körsbärsbenved har jag redan. Och jag undrar om jag inte har en vanlig europeisk också, men i så fall en liten, ute i kallbänken.

Vidare buskpyrola (Ellottia pyroliflora) som jag har tänkt ska stå i mitt woodland, när jag så småningom får till ett. Jag är ju så svag för pyrola och de får mig alltid att tänka på min älskade Mossunge som ligger begravd på djurkyrkogården, som är en björkdunge alldeles full av pyrola.

En ullungrönn tänker jag nog köpa mig redan i år, men jag kunde ändå inte låta bli att beställa frön (Sorbus commixta ssp nova?). Nog får här plats fler, trots att de är rätt storvuxna. De får ju sådan fantastisk höstfärg, och det är bra med rönnbär för fåglarna.

Ett japanskt korkträd (Phellodendron japonicum) - hej och hå! :)

Och så koreansk praktspirea (Spirea microgyna) som också får vacker höstfärg och helwingia (Helwingia japonica) som ska få ådrade blad med små gröna blommor på bladens ovansida. Det lät ju spännande tycker jag.

Ett gräs (Miscanthus oligostachyus) och höstkrokus (Crocus speciosus) för silvriga vippor och ännu mer höstfärg. Ge mig höstfärg!!!

Vårblom och höstfärg måste vara det viktigaste av allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar