03 juni 2009

Narcisserna

Jag planterade 100 påskliljor, blandat tidiga, medel och sena, invid uthuset. Nu som först blommar de och de är max 20-30 stycken. Med all säkerhet är där alldeles för skuggigt, men nog är det anmärkningsvärt dålig utdelning.

På rea köpte jag 'Spellbinder'. Jag satte dem intill jordkällaren där det också - uppenbarligen - är för skuggigt. De blommar också nu, gav rätt dålig utdelning, men de är väldigt snygga må jag säga:

'Jack Snipe' är jag rätt nöjd med i alla fall:

Liksom 'Jetfire':
Båda små och låga och placerade invid jordkällaren. Jag räknar med att beställa fler i höst, men att plantera dem i mer gynnsamt läge.

Rufsiga 'Rip van Winkle' var väl ingen hit direkt. Nästan dold i gräset som hunnit växa sig rätt högt. Obs larven längst upp på blomman! :)

Bakom uthuset blommar pingstliljor 'Aflame' som jag köpte på rea. Dessvärre nästan helt dolda i gräs och midsommarblomster som hunnit bli för höga. Jag borde plocka in dem i vas istället. Borde flyttas.

Poetnarcisserna vid uthusgaveln har bara hunnit sticka upp lite av bladen. Blä! Måste alltså flyttas.

Summa sumarum: Misslyckat kapitel, men på't igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar