04 juni 2009

Inköp

Igår åkte jag till Bäsna trädgård och inhandlade följande:

3 myskmadra (Galium odoratum) som ska få sprida sig som marktäckare i den röd-vita buskgruppen invid björken.

1 Nevada (ros) och 2 liten rosenkvitten (Chaenomeles japonica) som ska bilda en grupp intill den röd-vita.

1 pärlhagtorn (Crataegus x mordensis 'Toba') som ska stå därnäst.

1 mandarinros (Rosa moyesii) och 3 björkspireor (Spiraea betulifolia 'Tor') som ska stå mellan pärlhagtorn och det befintliga Gyllenkroks Astrakan.

Samtliga är mycket härdiga och tåliga och är valda med tanke på det och att de framförallt ger vår-/försommar- och höstfägring.

Ytterligare en grupp och eventuellt ett par benved ska in längs samma staketbit.

Jag köpte också häckplantor till 12 meter syrenhäck och vi grävde ut "diket" på kvällen. Själva grässvålen (=tyngsta jobbet) hade jag redan grävt bort. Jag hämtade 4 skottkärror stallgödsel hos C, så nu återstår bara att gräva bort några skottkärror sand i botten på diket och sedan fylla på med jord, gödsel och plantor.


Fingertandrot, Cardamine pentaphyllos

Fingertandroten har jag själv sått. Den är alldeles underbar men har nu blommat över. Jag vill ha fler Cardamine. Tyvärr har jag inte lyckats med andra sådder och de är svåra att hitta i handeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar