04 november 2009

Inomhus

Det är mörkt när jag åker hemifrån och mörkt när jag åker hem. Att jobba i trädgården finns det varken tid, ork eller ljus till. Jag försöker göra lite i taget här inne istället. Jag har svårt att begränsa mig. Antingen gör jag ingenting, eller så jobbar jag tills jag stupar. Men jag övar mig på det där med "lagom".

Jag har slängt två krukväxter som jag bara inte orkar försöka få hyfs på - en Streptocarpella och en sensitiva. Mina Achimenes (5-öringar) har jag låtit vissna ner, och två av dem var nu så torra att jag skördade rhizomerna och slängde resten. På deras plats i tvättstugufönstret (slaskfönstret) ställde jag istället mina två Kohlerior (narrhuvuor). Tänk att jag bara har två Kohlerior! Förunderligt. En gång i tiden hade jag otaliga, och så mycket rhizomer att jag sålde på mässor och utställningar. Nå väl, de är ställda för att vissna ner så att jag kan skörda lite rhizomer från dem också och få plats med amaryllisarna som nu är intagna för vintern. Och så har jag planterat om fredskallan och kaffeplantan. Det får räcka för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar