20 maj 2009

Gullvivor och ettåringssådd

Mycket gult blir det!

Gullvivor i all ära, men det var jordviva (mix), Primula vulgaris, och inte Primula veris jag sådde. Jäkligt irriterande att ha släpat de här genom två flyttar.


Gullvivor är underbara, men de är vildblommor och hör inte hemma i rabatten. Nu har den och dess syskon förpassats in under storhäggen tillsammans med vårstjärnorna. Det kan nog bli bra. I den enda - och halvt igenvuxna - rabatten som fanns när vi flyttade in, stod också gullvivor. En hel "kaka". Den har jag grävt upp, plockat isär och också planterat under häggen.

Jag har grävt upp runt ginnalalönnen och båda äppelträden som stod här när vi flyttade in. Det plommon (Opal) och körsbär (Gårdebo) som vi har planterat är det förstås redan ordentligt grävt runt om. I rundeln kring det större äppelträdet, som står i nedre delen av trädgården, har jag sått krasse och ringblommor. Runt de andra träden har jag sått svart praktvädd, sommarslöja, blomsterkörvel, svart pionvallmo, grekisk lövkoja, nejlikglim, vanlig enkel aster i blandade färger och rosa dubbel pionvallmo i lite olika kombinationer. Vi får väl se vad det blir av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar