01 maj 2009

Årets rundel

Förra året grävde jag en rundel runt flaggstången. Det kändes lite gammaldags och jag tyckte att det kunde passa. Först tänkte jag att jag skulle ha en låg häck av isop runt om och backtimjan i mitten, med små tussar av vanlig, citron- och apelsintimjan. Men första året fick det bli ettåringar. Jag sådde buskkrasse, ringblommor, blåklint och längst in några vita, grenade småblommiga solrosor. Nå väl, det blir ju sällan som man tänkt sig. Nivåskillnaden var i början inte alls så som jag tänkt mig och solrosorna kom inte alls. En bit fram på sommaren blev det i alla fall rätt så bra. Såpass att folk stannade och tittade i alla fall.

Sedan dess har jag istället tankar om att varje år skapa en ny plantering runt stången.

I år hade jag tänkt sätta korn, blåklint, kornvallmo och prästkragar. Det visade sig emellertid vara betydligt svårare än jag tänkt mig att få tag på korn. Idag har jag i alla fall planterat rundeln, och det är lite blandade grässorter (korn, ekorrkorn, speltvete, skruvlosta) kornvallmo, blåklint och prästkrage. Vi får väl se hur det blir.


Vi har sått i pallkragarna också, Storebror och jag. Det är olika sorters sallad i två, morötter i en och sockerärtor i den fjärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar